Avui és l’últim dia de l’any i per això és un moment perfecte per a repassar les bones accions que hem dut a terme així com també allò que hauríem d’haver fet d’una altra forma o millor. Repassar aquests moments amb nens o amb adolescents és crucial per al seu aprenentatge. Comentar les situacions en les quals han hagut de prendre una decisió sempre és beneficiós ja que se’ls pot aportar un punt de vista que pot ser que no haguessin contemplat.
En cap d’any també és un moment en el qual els adults es proposen reptes per al nou any, en aquest cas el 2019. L’establiment de nous propòsits i objectius també és beneficiós que el facin els nens. D’aquesta forma, ells mateixos hauran de recapacitar en els aspectes en els quals han de millorar i es generarà una motivació cap al canvi. A continuació us deixem alguns consells sobre com establir propòsits d’any nou amb nens.
Aspectes a tenir en compte per a establir propòsits d’any nou amb nens
- Els seus propòsits no són propòsits d’adults, així que han d’estar orientats en funció de l’edat i maduresa que tingui el nen.
- Ensenyar-los a no establir metes massa ambicioses. Sinó els nens acabessin frustrats.
- No és una llista de coses que fer. Els nens no han de veure-ho com la llista de la compra sinó que han de veure-ho com una llista de millores i/o aspiracions que tinguin.
- Sempre mirar les coses amb positivitat. Els propòsits es marquen quan l’any comença així que és un moment important per a ser positius. Si comencem l’any sent pessimistes els nens probablement es contagiaven d’aquesta actitud negativa.
- Convertir-ho en un joc. Perquè no sigui una cosa tan seriosa podem convertir-ho en un joc de preguntes. Així es podrà anar guiant al nen a través de les preguntes i anar-li suggerint coses. Alguns exemples de preguntes que es poden fer són: què t’agradaria aprendre en aquest nou any?, quines coses creus que podries millorar una miqueta més?, de què et sents orgullós que has aconseguit aquest any?, com creus que pots aconseguir fer totes aquestes coses?
- Establir el propòsit i establir el camí. No és just ajudar els nens únicament a marcar-se metes i objectius així que el que haurem de fer també és oferir-los o ajudar-los a buscar algun tipus de camí o solució per a aconseguir el que s’han proposat.
- Que se sentin acompanyats. Quan et marques objectius i no saps com aconseguir-los vegades pots desanimar-te. Per aquest motiu serà important que els cuidadors estiguin sempre acompanyant al menor i oferint-li la seva ajuda.
- Compartir els teus propòsits amb ells. No hi ha millor manera d’ensenyar als nens que predicar amb l’exemple així que un bon mètode per a fer-ho és ensenyar-li la nostra llista de propòsits i compartir amb ells tant els objectius com les inquietuds que susciten.
- Ensenyar-los al fet que no cal ser impacients amb els resultats. A vegades si els nens no veuen ràpid els resultats que desitgen es frustren i deixen d’esforçar-se. Per això, deveu-vos advertir-los que els resultats trigaran a arribar però així i tot han de continuar posant de la seva part i donar el màxim. Perquè entenguin bé aquest punt podem explicar-los la rondalla de la formiga treballadora que s’explica més a baix. Així pretenem que els nens entenguin el valor de l’esforç pel treball, la constància i a tenir paciència quant als resultats.
Rondalla de la cigala i la formiga
Hi havia una vegada una cigala que era feliç gaudint de l’estiu: El sol brillava, les flors desprenien la seva aroma…i la cigala cantava i cantava. Mentrestant la seva amiga i veïna, una petita formiga, passava el dia sencer treballant sense parar, recollint aliments.
– Amiga formiga! No et canses de tant treballar? Descansa una estona amb mi mentre canto alguna cosa per a tu. – Li deia la cigala a la formiga.
– Millor faries a recollir provisions per a l’hivern i deixar-te de tanta droperia – li responia la formiga, mentre transportava el gra, enfeinada.
La cigala reia i continuava cantant sense fer cas a la seva amiga.
Fins que un dia, en despertar-se, va sentir el fred intens de l’hivern. Els arbres s’havien quedat sense fulles i del cel queien flocs de neu, mentre la cigala vagava per camp, gelada i famolenca. Va veure al lluny la casa de la seva veïna la formiga, i es va acostar a demanar-li ajuda.
– Amiga formiga, tinc fred i fam, no em donaries una mica de menjar? Tu tens molt menjar i una casa calenta, mentre que jo no tinc res.
La formiga va entreobrir la porta de la seva casa i li va dir a la cigala.
– Digues-me amiga cigala, què feies tu mentre jo matinava per a treballar? Què feies mentre jo carregava amb grans de blat d’aquí cap enllà?
– Cantava i cantava sota el sol- va contestar la cigala.
– Això feies? Perquè si cantaves en l’estiu, ara balla durant l’hivern-
I li va tancar la porta, deixant fora a la cigala, que havia après la lliçó.
Aprenentatge: Qui vol passar bé l’hivern, mentre és jove ha d’aprofitar el temps.