Amb la pandèmia ocasionada pel coronavirus, també dit Covid-19, al llarg d’aquest any 2020 molts aspectes de la nostra rutina i del nostre dia a dia han hagut de canviar. Així, la població ha hagut d’adaptar-se a un mes i mig de confinament en les llars, ara a la restricció horària del toc de queda, etc. Entre aquestes mesures de seguretat que s’han imposat a la població també està la de fer classes online o, en adults, teletreballar.
En els adults a causa de la seva maduresa aconseguida les dificultats no han estat tantes. Tot i que cada treball és diferent, en general, han aconseguit realitzar una adaptació reeixida. No obstant això, en el cas dels nens i adolescents estudiar online ha estat un canvi dràstic en la seva manera d’aprendre i gestionar el temari. Cada col·legi s’ha organitzat una mica com ha volgut i pogut, hi ha col·legis que han adoptat per alternar setmanalment les classes presencials i online i hi ha uns altres que han optat per fer-ho tot presencial. No hem d’oblidar que encara que en algunes escoles les classes són completament presencials, en cas que se de un cas positiu per Covid a l’aula tots els nens i nenes de la classe hauran de romandre 15 dies a casa seguint les classes per via telemàtica. Pel que al final tots els nens i adolescents en algun moment han de fer front al fet d’estudiar des de casa. D’altra banda, en l’actualitat la majoria de les universitats han optat pel format online directament.
A continuació parlem dels avantatges, desavantatges i repercussions a nivell psicològic de treballar des de casa.
Avantatges
És cert també que teletreballar o fer les classes de manera online també té els seus avantatges. A continuació detallem algunes:
És més còmode, pots acomodar una estada de la teva casa i buidar una taula per a posar-te a fer les classes allí.
No t’has de desplaçar i així no perds temps a moure’t d’un lloc a un altre.
Tens tot més a mà, si vols beure o menjar alguna cosa està més accessible.
Pots compartir moments amb els altres membres de la família.
Pots organitzar-te millor els temps perquè, a part d’estudiar, te de temps a fer altres coses.
Desavantatges
Igual que avantatges també hi ha uns certs desavantatges d’estudiar des de casa (ja sigui el col·legi o la universitat). A continuació us revelem algunes:
No tothom disposa d’un ordinador o tauleta amb el qual poder seguir les classes i molts nens i nenes han de fer-ho mitjançant la pantalla del mòbil, que per a això és molt petita.
Passar-se tot el dia ficat a casa pot generar desesperança, avorriment,etc.
Pel fet que la interacció amb els professors és més pobre (no disposa de la calidesa i la part humana de l’ensenyament) els alumnes tendeixen a desconnectar de les explicacions i els costa més concentrar-se en els aprenentatges.
No hi ha socialització amb els altres alumnes.
Costa crear un vincle amb l’entitat acadèmica. És a dir, en estudiar des de casa les persones no creen una identitat amb el lloc en el qual estudien (“jo vaig al col·legi X” o “jo sóc de la universitat X”) o el vincle que tenien es dissol.
Repercussions a nivell psicològic
- Estudiar des de casa pot provocar els següents símptomes:
- Pèrdua de la capacitat d’atenció
- Sentiments de desesperança o de tristesa
- Pèrdua de relacions socials
- Sentiments de solitud
- Dificultat per a organitzar-se
- Irritabilitat
Què podem fer sobre aquest tema?
De cada repercussió psicològica detallarem una sèrie d’idees de coses que es poden fer per a resoldre-les.
- Pèrdua de la capacitat d’atenció -> intenta practicar la concentració amb una altra cosa que no siguin els teus estudis. Per exemple llegint, realitzant algun puzle, seguint una recepta de cuina… Així podràs comprovar que la teva capacitat de concentrar-te continua intacta i retornaràs la confiança que tenies en tu mateix.
- Sentiments de desesperança o de tristesa -> és comprensible que et sentis així, quan la nostra llibertat es veu limitada acudeixen a nosaltres aquest tipus de sentiments. Recomanem sortir de casa, per exemple per a fer esport, anar a caminar per la muntanya o per la platja o simplement fer una passejada. Tancar-nos a casa només provocarà que aquests sentiments vagin en augment.
- Pèrdua de relacions socials -> El Covidi tot el que això implica han provocat un distanciament per part de les persones cap als altres. Els éssers humans som éssers socials i necessitem tenir vincles amb altres persones. D’aquesta manera, com és una necessitat intrínseca de la nostra espècie hem d’intentar fomentar-ho i continuar desenvolupant-ho dins de la mesura del possible. Algunes idees de coses que podem fer sobre aquest tema són videotrucades, quedar amb gent per a fer una passejada i mantenir la distància de seguretat i quedar amb els amics per a fer esport.
- Sentiments de solitud -> El fet d’estar només a casa o només tenir contacte amb els membres de la teva família provoca aquesta sensació. Algunes coses que podem fer són les comentades en l’apartat anterior. Unes altres és fer coses per a distreure’ns, alguns exemples són: manualitats, cuinar, jocs de taula, esport, aprendre noves habilitats (teixir, cosir), netejar, ordenar. L’important per a no sentir-se només és sentir-se ocupat i mantenir, encara que sigui en la distància, les relacions amb els altres.
- Dificultat per a organitzar-se -> Estudiant des de casa sovint ens costa organitzar-nos el temps. La percepció de disponibilitat de temps és tan gran que pot arribar a confondre’ns. Així, a vegades costa distribuir el temps per a dur a terme totes les tasques i arriba la nit i no hem fet el que devíem. Recomanem planificar-se mitjançant un horari en el qual s’especifiquin les hores i les diferents tasques a dur a terme
- Irritabilitat -> La irritabilitat que també és habitual pot combatre’s amb alguns mètodes de relaxació com el mindfulness, tècniques de respiració, etc.