La majoria dels pares tenen clar que massa hores de televisió no són bones per als nens i nenes. La majoria de psicòlegs i professionals de la salut recomanen que els nens emprin el seu temps lliure a jugar a jocs, socialitzar-se amb els altres i desenvolupar la seva creativitat en lloc d’emprar-ho en aparells electrònics com a tauletes o mòbils.
D’altra banda, també és cert que, depenent del moment, un lleu contacte amb les noves tecnologies també és beneficiós ja que es tracta d’una realitat de l’actualitat i els nens han d’aprendre a moure’s amb aquesta tecnologia. Alguns exemples dels beneficis que poden aportar-los els aparells electrònics són: veure pel·lícules en la televisió afavoreix la capacitat d’atenció mantinguda, l’adquisició de vocabulari i l’adquisició de l’empatia. No obstant això, molts pares tenen el dubte de si els nens i nenes haurien de veure les notícies en la televisió, és a dir, el telenotícies.
Un aspecte fonamental que ha de tenir-se en compte és l’edat del nen. Es creu que a partir dels 10 o 11 anys els nens si que podrien veure algun telenotícies (no tots els dies, per exemple, algun dia del cap de setmana) perquè comencin a entrar en contacte amb el fet que en el món succeeixen moltes coses tant positives com negatives. No obstant això, és imprescindible explicar-los les notícies que estan veient amb un vocabulari que s’adeqüi a ells perquè aconsegueixin comprendre-les i posteriorment resulta molt beneficiós comentar les notícies vistes i demanar-los la seva opinió. D’aquesta manera, també és important explicar als nens i nenes que darrere de les notícies hi ha interessos d’audiència i que el món no està tan mal com sembla. És a dir, si en el telenotícies només apareixen notícies negatives (morts i successos devastadors, per exemple) s’haurà d’explicar als més petits que també ocorren coses positives i bones i fins i tot es poden buscar per internet perquè ho vegi (avanços en la ciència o obres caritatives, per exemple). Un altre aspecte que no s’ha d’oblidar és que si es comença a veure un telenotícies no hi ha perquè acabar-lo. Amb això volem dir que si s’arriba un punt en el qual el nen ja està saturat de tantes notícies o es creu que ja ha tingut suficient amb veure un parell o tres de notícies haurem de parar i apagar el televisor. L’objectiu principal és que el nen vagi aprenent a conviure amb això i que aprengui a buscar estratègies i eines sobre com suportar-ho.
Un dels arguments més utilitzats per aquells que estan en contra que els seus fills vegin el telenotícies és que ara no podran comprendre-ho i que quan siguin majors ja aprendran el que és la vida real. Però si es fa així l’impacte pot ser molt fort. Per aquest motiu, el recomanable és que des de petits vegin de tant en tant les notícies perquè prenguin consciència que en el món succeeixen moltíssimes coses així, a poc a poc aniran aprenent i adaptant-se a la informació i quan siguin majors l’impacte notícies de tipus negatiu no serà tan fort. A més, portessin un aprenentatge a la seva esquena que els ajudarà a raonar, argumentar i pensar de forma lògica i amb coneixement.
Davant males notícies o successos que poden fer por als més petits el que han de fer els pares abans de res és mantenir la calma i transmetre’ls tranquil·litat. En el cas que es trobin espantats i preocupats s’ha de dir-los que aquest succés ha ocorregut en una ciutat o poble concret i que no es troba pròxim on ells viuen (si és el cas). També resulta necessari dir-los que això també podria arribar a ocórrer a la seva ciutat però que no és el cas, que ells estan segurs.
L’objectiu no és mentir-los o ocultar-los la informació, sinó que cal dosar la informació sobre el succés i sovint també es recomana contestar únicament a les preguntes que el nen realitzi. És a dir, no aportar-li més informació de la que necessita.
Una última recomanació que és necessària fer és que els nens no poden entrar en contacte amb la realitat del món únicament a través de la televisió sinó que també poden fer-ho a través del periòdic, tant si és en paper com si és online. El periòdic té alguns avantatges respecte ala televisió. Les més importants és que d’una banda afavoreix als nens en el desenvolupament de la lectura, i d’altra banda, que no tenen perquè veure imatges violentes i devastadores que els poden generar un record traumàtic.
En resum, a partir d’una edat està bé que els nens entrin en contacte amb les notícies del món real perquè comencin a familiaritzar-se amb elles i que ells mateixos generin de forma autònoma les seves estratègies i raonament per a afrontar-les. No obstant això, llegir el periòdic també és una manera molt saludable d’arribar a fer el mateix.