Aspectes a tenir en compte quan hagis de donar-li una ordre o instrucció als teus fills:
- Limitar-se a donar una única ordre. Sovint volem donar diverses indicacions als nens i ho fem tot alhora. Resulta molt important que donem les instruccions d’una en una perquè el nen sigui capaç d’entendre-la, processar-la i realitzar-la. La capacitat atencionaldels nens és limitada, sobretot quan són petits així que es recomana no saturar-la amb múltiples instruccions.
- Claredat. Ser clars resulta imprescindible si volem que el nen o nena executi l’ordre. La instrucció ha de ser senzilla i ha de donar-se amb un vocabulari bàsic, que ells entenguin.
- NO executar l’ordre en forma de pregunta. Sovint tendim a donar les instruccions en forma de pregunta o també tendim a preguntar l’opinió als nostres fills, es recomana no fer-ho per així deixar clar qui és el que mana. Així mateix, es recomana donar una ordre acompanyada d’un “si us plau”. A continuació es mostra un exemple:
- “Joan, podries recollir les joguines del saló?”.
- “Joan, recull les joguines del saló”.
- “Vinga, Anna, per favor, posa’t la roba”.
- “Anna, posa’t la roba”.
- Realitzar una pausa per assegurar-nos que el nen ha entès el missatge. En cas que no ho hagi entès se li repetirà l’explicació.
- NO repetir l’ordre múltiples vegades ja que el nen acabarà avorrint-la i no l’executarà. Si el nen ha comprès el missatge però no obeeix li repetirem l’ordre un màxim de tres vegades en total. Si passades les tres vegades no ha obeït aplicar les tècniques de modificació de conducta.
Quan repetim l’ordre per segona vegada, aquesta pot anar acompanyada d’alguna breu explicació educativa. La tercera vegada que repetim el mateix missatge aquest pot anar acompanyat d’ajuda. A continuació es mostra un exemple:
- Primera vegada: “Pau, recull les joguines del sòl”. [Ordre]
- Segona vegada: “Pau, recull les joguines del sòl perquè si algú passa per aquí es podria caure amb ells”. [Ordre + Explicació]
- Tercera vegada: “Pau, has de recollir les joguines del sòl perquè algú podria caure. Mira, jo recolliré aquests d’aquí i el teu recolliràs aquells d’allí”. [Ordre + Ajuda]
- Reforçar al nen quan compleix l’ordre o quan ho intenta.
- No iniciar una altra activitat fins que no s’hagi executat l’ordre.