Si heu parlat alguna vegada amb un mestre sabreu que un aspecte del que parlen sempre és el de l’organització del temps fora de l’escola. La veritat és que això en ocasions és més fàcil dir-ho que fer-ho i moltes vegades comença el curs sense haver definit un horari clar. Des de Apsis recolzem la idea que organitzar el temps extraescolar dels nens i adolescents pot ajudar-los tant a nivell acadèmic com a emocional.
La importància de les activitats extraescolars
Els nens passen al voltant de 8 hores diàries en el col·legi. Hem de tenir en compte que són moltes hores emprades a matèries acadèmiques. Les activitats extraescolars són una molt bona opció perquè els nens i nenes puguin buidar-se, relaxar-se i oblidar-se momentàniament de la part acadèmica de les seves vides. Les activitats extraescolars poden ser de tipus físic com els esports (futbol, tennis, hoquei, dansa, etc.) així com de tipus més creatiu com la música o la pintura. Emprar un temps en sortir de classe per a aquestes activitats resulta molt beneficiós per a les seves ments ja que a més de fer amics allí poden desconnectar del col·legi.
La importància de tenir un horari d’estudi
Tot i que les activitats extraescolars lúdiques són notablement beneficioses també resulta imprescindible organitzar i establir ja des de principi de curs un horari d’estudi. A continuació us deixem algunes recomanacions per realitzar l’organigrama:
- Organitzar-ho a força d’hores fixes. una vegada ja s’han establert els horaris de les activitats extraescolars, si és que n’hi ha, el temps restant ha d’organitzar-se per estudiar. És important tenir en compte el curs en el qual es troba el nen o nena per establir la quantitat de temps de dedicació a l’estudi. Un aspecte que els facilita el fet de posar-se a estudiar és intentar seguir cada setmana el mateix horari. D’aquesta manera el nen o nena ja sap i és conscient que ha de posar-se a fer deures de forma anticipada.
- Repassar l’après durant el dia. Aquest és un altre aspecte molt facilitadorper a l’estudi. El fet de repassar el que han realitzat els nens durant el dia ajuda al fet que puguin consolidar-ho i al fet que els sorgeixin dubtes sobre el temari.
- No sobreexcedir el temps d’estudi. És important fer els deures i dedicar un temps a estudiar, si pot ser cada dia. No obstant això, el sobre excés d’això pot comportar conseqüències perjudicials per al nen, com per exemple que es desmotivi, que es cansi i que avorreixi els estudis.
- Ajuda en l’organització. Al començament hauran de ser els pares qui ajudin a organitzar-se als fills. No obstant això, a mesura que passi el curs els nens per si sols hauran de ser els que s’auto organitzin a partir de l’aprenentatge que hagin anat fent.
- Organització de l’estudi per assignatures. Alguna cosa que s’aconsella sobretot a l’inici és establir l’horari d’estudi, per exemple de 6 a 8 hores però a més establir franges de temps per a cada assignatura com per exemple de 6 a 6:45 castellà, de 6:45 a 7:15 matemàtiques i de 7:15 a 8 ciències socials.
- Intercalar les assignatures. Això pot ajudar sobretot als nens i nenes que tenen dificultats per mantenir l’atenció al llarg del temps. El que es pretén és separar les assignatures amb el mateix tipus de contingut. Per exemple si el nen té deures de: anglès, castellà i ciències naturals pot ajudar-li el fet de separar les dues llengües i intercalar les ciències.
- Establir un lloc d’estudi. Els nens i adolescents han de poder disposar d’un espai dedicat únicament a l’estudi en el qual tinguin bona llum i una cadira còmoda.
- Estar sempre disponible per ajudar. Els pares hauran d’estar sempre disponibles per si sorgeix algun dubte o també pot comunicar-se-li al nen que acumuli tots els dubtes per al final en cas que els cuidadors no disposin de molt temps.
- Imprimir o escriure l’horari i penjar-ho. El fet que el nen disposi del seu horari i que ho tingui a la vista pot ser de gran utilitat perquè pugui anticipar i posar de la seva part per dur-ho a terme.