Les característiques principals dels nens amb Trastorn de l’Espectre Autista, les vam recollir en el següent post:
https://apsis.es/ca/el-trastorno-del-espectro-autista/
En el present article ens anem a focalitzar en la importància que té la teoria de la ment en la socialització.
En primer lloc, la teoria de la ment, que en moltes ocasions es desconeix, és la capacitat que posseïm les persones para de comprendre i pensar sobre els estats mentals d’altres persones. En altres paraules, és la capacitat que tenim per pensar que els altres poden estar pensant coses diferents al que nosaltres mateixos pensem. Aquesta capacitat difereix de la capacitat de l’empatia ja que aquesta se centra a poder entendre els sentiments que està sentint l’altre.
La teoria de la ment resulta essencial per poder interaccionar de forma adequada amb les persones del voltant ja que jo, amb molta freqüència, haig de pensar que estarà pensant l’altra persona i tenir-ho en compte per seguir el fil de la conversa.
És cert que alguns nens o nenes amb TEA són capaces de comunicar-se de forma bastant adequada amb la gent que els envolta. No obstant això, el fet de tenir adquirida la teoria de la ment suposa un canvi radical en les interaccions.
Posem un exemple perquè s’entengui de forma correcta el que suposa aquesta teoria. En moltes ocasions s’utilitza la següent tasca per valorar si el nen o nena té adquirida la teoria de la ment o no és el que es denomina una tasca de falsa creença. Únicament mitjançant tasques d’aquest tipus es pot saber si el nen o nena té adquirida la capacitat o no.
Tasca d’Anne i Sally:
- Se li diu al nen o nena: “Aquesta és Anne i aquesta és Sally, Sallyté una cistella i Anne té una caixa”.
- “Sallyté una pilota, Sally la col·loca dins de la seva cistella”.
- “Sallyes va a passejar”.
- “Anna agafa la pilota de Sallyi la guarda dins de la caixa”.
- “Ara, Sallytorna del seu passeig, on creïs que busqués la pilota Sally?”.
Els nens que tinguin adquirida la teoria de la ment faran la interpretació que com Sally va guardar la pilota en la cistella i es va anar, quan torni la buscarà allí perquè no sabrà el que Anne ha fet durant aquest temps. Els nens o nenes que no tinguin aquesta capacitat respondran que Sallybuscarà la pilota en la cistella d’Anne ja que no podran diferenciar entre el que està pensant Anne i el que pensa Sally.
La teoria de la ment és la capacitat de tenir consciència que poden existir diferències entre el nostre punt de vista i el dels altres, tal com s’ha demostrat en la tasca d’Anne i Sally.
Un aspecte rellevant que ha de tenir-se en compte és que la teoria de la ment sol aparèixer al voltant dels 4 anys d’edat. En aquesta edat els nens han adquirit la suficient capacitat i experiència com per poder fer aquest tipus d’inferències. En el cas que el nen o nena tingui més de 4 anys i no hagi adquirit aquesta capacitat (sigui TEA o no) recomanem que acudeixi a un especialista perquè li realitzi una avaluació completa amb l’objectiu de detectar i precisar les seves dificultats i perquè, de forma posterior, treballi mitjançant activitats la teoria de la ment.