S’acaba el col·legi i, d’una banda, els professors riuen i s’alegren perquè deixen als seus alumnes i, d’altra banda, els pares es troben nerviosos i angoixats sobre com gestionar l’estiu amb els seus fills. Per aquest motiu, en el present article busquem aportar-te algunes recomanacions que et permetin millorar l’organització de l’estiu amb els teus fills.
Casal, colònies… sí o no?
Molts pares es plantegen la possibilitat d’apuntar als fills a algun casal o colònies amb un doble objectiu. El primer que ells es diverteixin, aprenguin coses i estiguin entretinguts i, un segon objectiu, és que algú estigui amb ells mentre els pares treballen.
No és millor un que l’altre ni és dolent que els nens o nenes no facin cap de les dues opcions. L’important és observar als fills i valorar què és el que més els convé. Per exemple, si el nen ha acabat el curs fart d’estudiar, és alguna cosa que li costa i té ganes de descansar l’ideal, si ha de quedar-se amb algú seria apuntar-ho a una cosa relacionada amb els esports i no a classes d’anglès o francès.
Al final l’objectiu és que els nens descansin alhora que realitzen una cosa productiva i que tinguin moments de vinculació i diversió amb els seus pares.
Rutines
Les rutines i els bons hàbits són tan importants durant el curs com a l’estiu. Si que és cert que hi ha algunes rutines que poden veure’s alterades, com per exemple el fet de menjar més tard, anar-se a dormir també més tard… No obstant això, resulta rellevant que els pilars bàsics de les rutines establertes per la família no canviïn ja que els nens poden sentir-se desubicados, adquirir mals hàbits i que després els costi infinitament més tornar a la “normalitat”.
Deures d’estiu
Com en molts aspectes, existeixen una gran diversitat d’opinions. El que recomanem des de Apsis és repassar i exercitar la ment amb alguns exercicis, sobretot de les matèries que més els ha costat als nens durant aquest curs. No obstant això, resulta de gran importància destacar que això ha de fer-se amb calma, sense ficar pressió i sense forçar al nen. Els nens i nenes han de gaudir d’un temps de descans i desconnexió i l’estiu, a nivell acadèmic, únicament ha de servir per a utilitzar alguns moments per a repassar el que més ha costat.
Pantalles
El gran dilema de tots els pares d’avui dia ja sigui a l’estiu o durant el curs. Quanta estona deuen o poden passar els fills davant de les pantalles? En primer lloc, cal recalcar que quan parlem de pantalles ens referim a tot: mòbils, tauletes, televisions, consoles i ordinadors. El segon aspecte que cal valorar és l’edat del nen. No és el mateix un nen de tres anys que té edat de jugar amb joguines i jocs i desenvolupar la creativitat i la ment que un adolescent de 13 anys a què l’única cosa que li interessa és que fan els seus amics i tots estan connectats al mateix videojoc.
Així i tot, es recomana que el temps davant de les pantalles sigui el menor possible. Es pensa que distreure’s amb altres coses, com a joguines, estar al parc, anar a la platja, parlar amb altres nens, ajuda a desenvolupar certes capacitats i a adquirir noves habilitats que les pantalles no proporcionen.
Reforçar vincles
Durant el curs existeixen períodes de molt d’aclaparament i estrès que poden provocar tenir una menor quantitat de temps per a dedicar als fills. Encara que el consell de reforçar el vincle ha de donar-se durant tot l’any si que és veritat que l’estiu és una època en la qual pot haver-hi major disponibilitat per a jugar amb ells i fer plans. L’important és que els nens i nenes agafin confiança amb els pares i que puguin comptar amb ells com a suport davant qualsevol problema que els sorgeixi.