No és cap secret que la volta a la rutina després de l’estiu se’ns fa costa amunt tant als adults com als nens. Tornar-se a organitzar, establir horaris, marcar rutines i límits i pensar en l’escola són aspectes als quals a la majoria de la gent els costa fer front després d’haver gaudit de diversos dies (en cas dels adults) i diversos mesos (en cas dels nens) de vacances.
Aspectes a tenir en compte
Resulta rellevant tenir en compte que els nens i nenes probablement s’han passat més de dos mesos de vacances. Això significa que han creat una rutina d’anar-se a dormir tard, divertir-se, no estar constantment parant esment. Per aquest motiu, canviar una rutina establerta els costarà més i hauran de disposar d’un període d’adaptació en el qual els pares tolerin certes conductes i hàbits fins que aconsegueixin re-adaptar-se a la vida escolar.
Actituds freqüents dels nens davant el començament del col·legi
És cert que no es pot generalitzar ja que cada nen i cada nena té una personalitat diferent, formes de pensar diferents i criteris diferents. Així, hi ha nens que es mostren motivats i amb ganes d’anar al col·legi per a tornar a veure als seus amics, estrenar el material escolar, etc. No obstant això, hi ha altres nens i nenes que es mostren tristes, apàtics, desmotivats, irritables o ansiosos davant la perspectiva d’haver de fer front a noves situacions.
Consells per a motivar als nens
- Evitar els comentaris negatius. Encara que sembli evident hi ha vegades que no ens adonem i, com a nosaltres els adults també ens dóna mandra tornar al treball, a la vida d’estrès i ansietat repleta d’esdeveniments, realitzem comentaris amb connotacions negatives o directament comentaris negatius. Alguns exemples són: “que mandra tornar al treball”, “tornar a la rutina una altra vegada…vull tornar a l’estiu”, “una altra vegada amb els col·les i extraescolars, a veure si sobrevivim!”.
- Actitud positiva. Mantenir una actitud positiva en tot moment i realitzar comentaris que puguin atreure la seva atenció sobre el col·legi. Recordar-los que estrenaran material escolar (això sempre il·lusiona encara que no vagin a estrenar grans coses), que tornaran a veure als seus amics, que podran jugar durant el pati… En definitiva, recordar-los les coses bones que la vida escolar ofereix.
- Recordar el positiu de l’any anterior. En moltes ocasions oblidem el que va passar en el curs anterior o únicament recordem les coses negatives (per exemple, “et recordes Antonio quan et van castigar el curs passat per barallar-te amb un nen?” o “recorda’t que el curs passat vas suspendre matemàtiques Antonio, així que aquest curs posa’t les piles des del primer dia”. Aquest tipus de comentaris no fan més que desmotivar als nens en els seus primers dies, així que en lloc d’això s’ha d’intentar treure a relluir les bones conductes o actituds que els nens van tenir durant el curs passat. Per exemple “et recordes Antonio que encara que vas suspendre matemàtiques en el curs passat et vas esforçar i vas aconseguir recuperar l’assignatura?”.
- Establir rutines. Es recomana tornar a establir els hàbits de la vida escolar (anar-se a dormir a una hora determinada, desdejunar menjar i sopar en horaris concrets, començar a fer tasques o deures), etc.) unes setmanes abans de començar el curs almenys. D’aquesta manera, els nens poden permetre’s un període d’adaptació al canvi que els resulta menys estressant que si el primer dia de col·legi han de fer front a tot alhora.
- Mantenir una comunicació constant. Resulta imprescindible que els nens sentin que tenen la confiança suficient amb els pares com per a poder comentar-los preocupacions o angoixes sobre el col·legi. A més, també resulta beneficiós parlar sobre com es creu que aniran els primers dies de col·legi. Imaginar-se quines coses faran o com les faran els ajudarà a entrar en contacte amb l’entorn escolar i a no tenir sorpreses.
- No dramatitzar el primer dia. En el primer dia de col·legi la majoria de nens es mostren nerviosos i expectants per molts motius: separar-se de la seva família, conèixer a la nova mestra, retrobar-se amb els companys, etc. Per això és important no afegir més estrès i angoixa i acomiadar-se bé i amb calma i anar-se. Recrear-se en el comiat sol ser contraproduent.
- Fer espai per a divertir-se. Passar del tot al res resulta molt difícil, per això resulta molt beneficiós continuar fent plans en els quals els nens s’il·lusionin i es diverteixin.
Creiem que si se segueixen aquestes pautes la volta a l’escola no té per què ser tan dramàtica i pot gaudir-se i viure’s amb il·lusió. No obstant això, tampoc cal obsessionar-se i complir tots els consells rigorosament, són simplement idees que poden afavorir l’adaptació a l’entorn escolar.