El cervell és, i ha estat, un dels òrgans més desconeguts del cos humà. Al llarg dels segles, se li han atribuït diferents i molt variades funcions. A l’actualitat s’ha comprovat que cada hemisferi cerebral és responsable de processar diferent tipus d’informació.
Vacances en família, problemes?
Sovint les vacances són esperades amb impaciència per tots els membres de la família. No obstant això, en algunes ocasions acaben sent un fracàs per les múltiples discussions i problemes que es generen.
Les 5 etapes del dol
Perdre a un ésser estimat sempre altera la nostra rutina i la nostra perspectiva de la vida en general. No obstant això, per a algunes persones resulta més difícil d’afrontar que per a unes altres. Tot i que cadascun porta el dol a la seva manera, Kübler-Ross una psiquiatra suïssa-nord-americana ha identificat 5 etapes que amb freqüència apareixen en la majoria de persones en el procés de dol. Aquestes etapes, es poden donar davant la presència d’una malaltia terminal o davant una pèrdua catastròfica.
Perquè es tan important el vincle?
Des de fa innombrables segles l’espècie humana ha evolucionat desenvolupant determinades característiques amb la finalitat d’aconseguir la supervivència. Per aquest motiu, els nens ja neixen predisposats a cobrir determinades necessitats: fisiològiques, de protecció davant el perill, de jugar i d’establir vincles afectius entre unes altres. L’establiment dels vincles afectius ja forma part del projecte del nounat. Si el nen aconsegueix establir un vincle fort i segur serà capaç de mantenir relacions saludables en un futur. Si per contra existeix una absència de vincle, o aquest és molt pobre, en fases posteriors (adolescència o adultesa) el nen probablement patirà manques emocionals.
Deures escolars, SÍ o NO?
Cal tenir en compte que la prescripció de deures existeix des de l’inici de l’ensenyament formal. Aquesta ha estat l’estratègia fonamental des de la primària fins a la universitat. No obstant això, aquesta prescripció de deures varia de curs a curs i depenent de cada centre. El principal objectiu dels deures escolars és el desenvolupament d’habilitats i el reforç dels aprenentatges que es donen a l’escola.
6 Claus per ajudar als nens o adolescents addictes a les noves tecnologies
L’augment de dispositius tecnològics així com l’aparició de les xarxes socials en els últims anys han propiciat que molts nens “s’enganxin” a les noves tecnologies. Tot i que aquest problema sembli diferent d’altres addiccions (alcohol, drogues, etc.) el mecanisme cerebral de l’addicció és el mateix. Per aquest motiu resulta important detectar el problema de forma precoç i implementar alguns límits amb la finalitat d’evitar-ho en un futur.
Què és l’Efecte Pigmalió?
Sovint es parla que els professors, tant a l’escola com a la universitat, poden tenir-te mania o enchufe. No obstant, molta gent afirma que això no és cert, que el professor percep a tots els alumnes per igual, però en realitat no és així. Els professors, com qualsevol altra persona corrent, tenen opinions, realitzen judicis de valor i tenen preferències i conseqüentment expectatives.
Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat
Des de fa alguns anys s’ha produït un notable increment del diagnòstic del Trastorn de Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH). Aquest trastorn, que es basa principalment en un baix nivell d’atenció acompanyat o no de la presència d’una activitat excessiva, és el trastorn més prevalent en la població infanto-juvenil.
Els pares algun cop estan tristos?
Al llarg del temps s’ha observat que molts pares mostren tendència a amagar les seves emocions als seus fills, especialment les de caràcter negatiu. Molts progenitors creuen erròniament que el fet de no mostrar sentiments tristos als seus fills els hi afavoreix, ja que així s’estalvien un disgust.
Trastorns de l’Aprenentatge
Sovint, els pares de nens que presenten dificultats en tasques escolars es plantegen si és possible que els seus fills pateixin algun tipus de patologia o trastorn que justifiqui el seu retard, lentitud o dificultat en l’àmbit acadèmic. No obstant això, resulta molt important poder diferenciar si el nen únicament presenta dificultats lleus o si realment pateix un trastorn de l’aprenentatge.