Tota la població és conscient de la pandèmia per Covid-19 que s’ha donat al voltant del món durant aquest any 2020. En conseqüència, s’han hagut d’aplicar una sèrie de mesures que van des d’un confinament domiciliari (el mes de març) fins al toc de queda actual. En relació amb els col·legis, que van estar tancats durant molts mesos tenint els alumnes que estudiar des de casa, aquest curs 2020-2021 per sort han pogut reobrir.
Des de la direcció de cada col·legi es van estar pensant i meditant molt les mesures de seguretat que s’aplicarien a partir de l’inici de curs. Així, s’ha pretès dividir els cursos en classes (grups bombolla) que no estan en contacte entre elles (no es barregen classes ni estan en contacte directe). També es va establir l’ús de màscares obligatori i, que en cas de donar-se un cas positiu en Covid en el grup bombolla, tots els alumnes serien sotmesos a una PCR o prova de detecció d’àcids nucleics (reacció en cadena de la polimerasa) i haurien d’estar en quarantena durant almenys 10 dies.
Per aquests motius, des de l’inici de curs hi ha hagut moltes classes (grups bombolla) que han estat confinats i que han hagut de sotmetre’s a la prova PCR. Escrivim aquest article dedicat als pares i mares que es troben en aquesta situació, amb la finalitat de donar consells previs a la realització de la PCR en el nen o adolescent.
Què és i com es fa una PCR?
La PCR o prova de detecció d’àcids nucleics té per objectiu detectar la presència d’ARN del virus, és a dir, el seu material genètic. Així, la PCR pot detectar si el cas és positiu en aquest moment, però no és capaç d’identificar si la persona ja ha passat la malaltia amb anterioritat. Habitualment la PCR es fa seguint dos passos:
- Frotis nasofaringi. S’introdueix un hisop flexible (com si fos un bastonetde cotó, però més llarg) per cadascuna de les fosses nasals.
- Frotis orofaríngi. En aquest cas, l’hisop de cotó s’introdueix per la boca amb l’objectiu de fregar amb fermesa la paret posterior de la gola.
En general, tots dos frotis poden arribar a ser molt incòmodes i desagradable. A vegades genera arcades, ganes d’esternudar o que plorin els ulls.
Aspectes a tenir en compte
A continuació, detallem alguns aspectes que haurien de ser tinguts en compte de manera prèvia a la realització de la prova.
- Acompanyament. Tant si li faran la prova al teu fill o filla en el col·legi o en el centre de salut es recomana encaridament que li acompanyis. En tots dos llocs es permet que els pares acompanyin als nens i adolescents amb la finalitat d’aconseguir tranquil·litzar-los i que vegin a una figura coneguda en un tràmit tan atípic.
- Proporcionar una explicació del procediment. A més, també és molt recomanable explicar-li el procediment de manera prèvia perquè no li agafi per sorpresa i li generi por i inseguretat. La clau és parlar-li amb paraules senzilles i clares sense proporcionar-li molta informació. L’explicació que se li proporciona ha d’estar de concorde a la seva edat. És a dir, es poden evitar les paraules frotis nasofaringi i es poden proporcionar les paraules un palmolt molt fi que ficaran pel teu forat del nas. ´
- Donar una explicació del sentit de la prova. A part d’explicar el procediment de la prova és important deixar clar el perquè de la prova, la utilitat i importància que tenen. Així, pot se li pot parlar sobre el risc de contagi cap a altres persones que poden posar-se molt malaltones. En canvi, fent la prova podem saber si contagiem a les persones o no.
- No mentir. Mentir-los no serveix de res més que perquè agafin por, inseguretat i desconfiïn de tu en el futur. Cal dir-los la veritat, però sempre adaptant-la a l’edat que tinguin sense ser catastrofistes ni alarmistes.
- Donar valor al que farà. Se li pot dir que és molt valent perquè malgrat que no li doldrà sí que li resultarà molest, però cal recalcar que això ho fa en benefici de les altres persones.
- Reforç positiu. Una cosa incòmoda i que genera recel pot convertir-se en alguna cosa guaii divertit a través del reforç positiu. Així, se li pot dir al nen que la prova serà molt ràpida i que després anirà al parc a jugar, o que més tard li premiarem per haver estat tan valent, per exemple.
- Mantenir la calma. Els nens i nenes reconeixen l’alarma o la preocupació a llegües. Per aquest motiu, és important conservar la calma i tranquil·litat i controlar la nostra comunicació no verbal ja que si el nen observa angoixa és igual el que li diguem que ell o ella es posarà nerviós.